Přední automobilka Renault, skupina Veolia a chemický koncern Solvay oznámily evropskou spolupráci v oblasti recyklace kovového obsahu baterií elektrických vozidel v uzavřeném cyklu.
Původní konsorcium Veolie a Solvay, které vzniklo v září loňského roku, tak nyní posiluje Skupina Renault, která je nejen průkopníkem v oblasti cirkulární ekonomiky, ale zároveň má značné zkušenosti s životním cyklem baterií elektrických vozidel. Konsorcium, jehož jednotliví partneři se vzájemně doplňují, bude těžit z rozsáhlého know-how společnosti Solvay v oblasti chemické extrakce kovů z baterií i z desetileté zkušenosti Veolie s demontáží a recyklací lithium-iontových baterií pomocí hydrometalurgických procesů.
Vzhledem k očekávanému celosvětovému nárůstu počtu elektrických automobilů z 10 milionů v roce 2020 na více než 100 milionů v roce 2030* je zajištění stabilního a odpovědného přístupu ke kovům používaným při výrobě baterií naprostou nezbytností.
Všechny tři firmy proto chtějí vytvořit bezpečný a udržitelný zdroj strategických kovů pro výrobu baterií, jako je kobalt, nikl a lithium. Každý z partnerů uplatní své odborné znalosti ve všech krocích hodnotového řetězce – od sběru vyřazených baterií až po demontáž, extrakci a vyčištění kovů. Zároveň budou spolupracovat na zdokonalení stávajících mechanických a hydrometalurgických metod využívaných při recyklaci baterií. Strategické kovy, které se dříve recyklovaly jen ve formě vhodné pro metalurgii, bude možné s využitím inovativní technologie vyvinuté společně Veolií a Solvay extrahovat a čistit tak, že výsledkem budou vysoce čisté kovy vhodné k opětovnému využití v nových bateriích. Tento uzavřený cyklus tak sníží environmentální stopu budoucích pohonných baterií do elektromobilů.
Členové konsorcia již nyní realizují experimentální fázi, která zahrnuje vybudování pilotního závodu na extrakci a čištění kovů z vyřazených baterií z elektromobilů ve Francii.