O víkendu uklidí dobrovolníci Česko po „koronaturistické“ sezóně

Desítky tisíc dobrovolníků vyrazí v sobotu 19. září na úklid po nepořádných turistech. Akce proběhne již potřetí při Celosvětovém úklidovém dni, který se koná ve více než 150 zemích. Letošním hlavním tématem jsou cigaretové nedopalky, které se rozkládají v přírodě zhruba 15 roků. Generálním partnerem kampaně je Veolia Česká republika.

 

Situace nám na jaře nepřála a většina z 2 500 naplánovaných úklidových akcí nemohla proběhnout. Dočasné uzavření sběrných středisek odpadů a neukáznění „sváteční“ turisté následně přispěli ke znečištění přírody více, než tomu bývalo v minulých letech, sdělují
ORGANIZÁTOŘI AKCE Z ČESKÉHO SVAZU OCHRÁNCŮ PŘÍRODY A SPOLKU UKLIĎME ČESKO

Například strážci přírody v Chráněné krajinné oblasti Moravský kras letos uložili už dvakrát víc pořádkových pokut než za celý loňský rok. Zhruba polovinu z nich uložili na jaře, kdy kvůli sílícímu koronaviru platila ve městech a obcích karanténa a lidé o to více mířili do přírody. Problém podle zástupce vedoucího správy chráněné krajinné oblasti Antonína Tůmy ale byl, že do přírody vyrazili i lidé, kteří do ní obvykle nechodí a neumějí se v ní chovat. I proto je podzimního úklidu zapotřebí více, než kdy dříve.

Hlavním tématem letošního Celosvětového úklidového dne jsou cigaretové nedopalky. V současné epidemiologické situaci nechceme účastníky nabádat k jejich sbírání, spíše je cílem na problém s odhazováním nedopalků poukázat. Cigaretové nedopalky jsou totiž celosvětově nejčastěji odhazovaným odpadkem a rozkládají se zhruba 15 roků, přičemž se z nich do životního prostředí uvolňuje řada nebezpečných látek.

Do podzimních úklidových akcí se již tradičně zapojí i partneři akce Ukliďme svět, ukliďme Česko, kteří dohromady uklidí 40 lokalit v místech, kde působí. 

K nim patří i naše společnost jako dlouhodobý generální partner kampaně. Původně plánované hromadné akce se zaměstnanci jsme vzhledem k současné situaci kolem epidemie covid zrušili, ale vyzvali jsme naše kolegyně a kolegy, aby uklízeli přírodu ve svém volném čase individuálně, se svými rodinami nebo čtyřnohými kamarády, dodává za společnost Veolia ČR
Eva Kučerová
ředitelka komunikace a marketingu pro střední a východní Evropu